Bemutatkozott a rég várt Acura NSX szupersportkocsi legújabb változata, mely a „New sports eXperience”, azaz „Új sportos élmény” filozófia mentén látott napvilágot
Huszonöt évvel az eredeti, paradigmaváltó NSX bemutatkozását követően az Acura leleplezte a régóta várt következő generáció sorozatgyártásra érett változatát. Az eseménynek a 2015-ös Észak-Amerikai Autókiállítás adott otthont, itt gurult színpadra a szemet gyönyörködtető, vörös NSX, amihez saját, ikerturbós motorja szolgáltatta a zenei aláfestést.
Az új NSX nem csak a végleges formatervvel és műszaki alapokkal hivatott megismertetni a nagyközönséget, a középmotoros, hibrid sportkocsi érkezése arra is lehetőséget adott, hogy az Acura nyilvánosságra hozza a stílussal és teljesítménnyel kapcsolatos információkat. Maga az értékesítés idén nyáron indul, az első autókat pedig az év végén vehetik majd át a tulajdonosok.
Miként a „New sports eXperience” jelmondat is hirdeti, az NSX valami igazán újat hozott a szupersportkocsik világába, csakúgy, mint egykoron az első generáció. A különleges megközelítés eredményeként ikerturbós, 75 fokos hengerszögű, DOHC-vezérlésű, V6-os erőforrás került az autóba, méghozzá kilencfokozatú, duplakuplungos automatikus váltóval (DCT) és hárommotoros Sport Hybrid rendszerrel társítva. Mindez ultramerev, alacsony súlyú, különféle anyagokból összeállított karosszériában kapott helyet, melyet korábban soha nem használt nyersanyagokból, egyedülálló technológiával raktak össze a Honda szakemberei. Munkájuk gyümölcseként igazán emberközpontú, ösztönösen vezethető, a sofőr parancsaira azonnal reagáló jármű jöhetett létre. Minden egyes alkatrész a pilóta kényelmét és a magával ragadó vezetési élményt szolgálja, beleértve az ultramodern hajtásláncot, a kocsitestet és a futóművet is.
- Arra törekedtünk, hogy az új NSX megőrizze elődje legjobb tulajdonságait, ugyanakkor olyan szupersportkocsi szülessen, ami új szintre emeli a vezetési élményt, s minden egyes alkatrésze valódi műremek – mondta el Mike Accavitti, az Acura üzletág vezetője. – Ennek az autónak lelke van, így azonnal kialakul a kötődés a pilóta és az NSX között – fűzte hozzá.
Az új NSX az Acura választékának csúcsmodellje, teljesítmény és presztízs terén egyaránt a legmagasabb színvonalat képviseli. Erre utal a „Precision Crafted Performance” (nyersfordításban: precizitás alkotta teljesítmény) kifejezés is, ami egykoron az Acura márka szlogenje volt, és az első NSX fejlesztését, illetve piaci bevezetését is meghatározta.
A vadonatúj NSX tervezésénél szintén e gondolkodásmód jutott érvényre, de a - márka ohiói központjában dolgozó - mérnökök „tiszta lappal” kezdtek. Ez annyit tesz, hogy a most bemutatott NSX hároméves, intenzív, nemzetközi fejlesztőmunka eredménye, és minden idők egyik legjobb szupersportkocsija.
- Az új NSX-en egyértelműen érződnek az Acura amerikai gyökerei, egyúttal remekül szemlélteti, milyen modellek várhatók a jövőben az észak-amerikai piac egyik legmeghatározóbb szereplőjétől – osztotta meg Erik Berkman, az Acura pénzügyi tervezésért felelős osztályának vezetője.
- Nemzetközi csapatunk a végsőkig elkötelezett, hogy olyan sportkocsit alkosson, ami nem csak kiemelkedően erős, hanem ösztönösen vezethető és azonnal reagál a pilóta utasításaira – avatott be a részletekbe Ted Klaus vezetőtervező, aki egyben az NSX-projekt irányítója is. - Az NSX elképesztő teljesítményt nyújt, rögtön kilő, ha a pilóta a gázra lép, és igazán felemelő, magabiztos érzés a kormányánál ülni – egészítette ki.
- Az új NSX karosszériájának rajzolásakor azt szerettük volna elérni, hogy a stíluselemek megbonthatatlan formai egységet alkossanak és hozzájáruljanak a nagy teljesítményhez, illetve a kiváló úttartáshoz – mondta el Michelle Christensen, aki az NSX formatervezéséért felelős csapat élén áll. – Ezt hívjuk mi „Interwoven Dynamic Designnak”, tehát összefonódó, dinamikus formatervnek, melynek legfőbb ismérve, hogy nem csak egzotikus, szupersportkocsis megjelenést kölcsönöz a modellnek, hanem komoly gyakorlati haszna is van.
Az NSX a klasszikus építésmódot követi, mindazonáltal alacsony, széles karosszériája modern, vonzó felületeket vonultat fel, olyan álomszép részletekkel, mint az agresszív orr-rész vagy az első generációt idéző far. Jellegzetes oldalsó légbeömlői és - lebegő hatást keltő - C-oszlopai úgy szabályozzák a levegő áramlását, hogy kellő hűtést kapjon a motort, egyszersmind meglegyen a remek úttartáshoz szükséges leszorítóerő. Hogy a modell igazodjék az új, hosszában elhelyezett, V6-os, kilencfokozatú automatikus váltóval társított erőforráshoz, a sorozatgyártású karosszériát nyolc centivel hosszabbá és 25 milliméterrel szélesebbé tették az Acura mérnökei, s kicsit előrébb hozták a kabint a 2012-es NSX Concept tanulmányautóhoz viszonyítva.
A kocsitest minden egyes elemét úgy formálták, hogy a légáramlás elősegítse a hatékony hűtést és úttartást. A kísérletek a Honda - Ohio-béli Raymondban felépített – szélcsatornájában zajlottak, és számos változtatást hajtottak végre a koncepcióautón, mire a modell elnyerte végső formáját. Módosítottak például a motorháztetőn, az első lökhárítón és a kocsi oldalán kialakított légbeömlőkön, valamint optimalizálták a hátsó szpoiler alakját is.
- A fejlesztés során következetesen ragaszkodtunk az „emberközpontú” koncepcióhoz, melynek lényege, hogy minden egyes alkatrész tervezésénél a pilóta igényeit tartottuk szem előtt – fedi fel a munkafolyamat titkait Johnathan Norman, az NSX kabinját tervező csapat vezetője. – Akárcsak az első NSX-nél, itt is a „Human Support Cockpit” filozófia volt az irányadó, egyedülálló kezelhetőséggel, átláthatósággal és dizájnnal ajándékozva meg a jövőbeni tulajdonosokat. Mindez persze igazodik az autó extrém teljesítményéhez is, így válik teljessé az összhatás – tette hozzá.
Az NSX belsőtere igazán különleges, a vezető messzire beláthatja maga előtt az utat, egyszerűen, ösztönösen irányíthatja az autót, és nem mellesleg a kategória legkényelmesebb környezete öleli körbe. Az ülések például elképesztően kényelmesek, s annak dacára, hogy oldaltartásuk kiváló, a be- és kiszállás egyaránt könnyű.
Elismerést érdemel a műszeregység is, hiszen a dinamikus TFT-kijelző a – sofőr által szabályozott - Integrált Dinamikai Rendszer (Integrated Dynamics System) minden adatát megjeleníti, beleértve a grafikákat is. A középkonzolon található Power-gomb az Integrált Dinamikai Rendszer kezelőszervei között kapott helyet, megnyomásával a sporthibrid hajtásláncot aktiválhatja a pilóta. A kézzel készülő, bőrkárpitozású, meztelen sportmotorokat idéző műszerfalpanel nem csupán esztétikai szempontból fontos, hanem a karosszéria merevségéhez is hozzájárul, csakúgy, mint az ultravékony, mégis szupererős A-oszlop, amink másik nagy előnye, hogy nem zavarja a vezetőt a kilátásban. Az átláthatóság érdekében a műszerfal is alacsonyra került, így minden irányban szabadon tájékozódhat az NSX pilótája.
Miként az ős-NSX-nél, az új generáció esetében is azon volt a hangsúly, hogy a pilóta a maximumot hozhassa ki magából és az autóból, s minden helyzetben magabiztosan irányíthassa a járművet.
Az Acura mérnökei a vállalat minden tapasztalatát belesűrítették a modellbe, a nagy teljesítményű belső égésű motor és az elektromos hajtás egyaránt két évtizedes kutatómunka gyümölcse. A folyamat során az iparág legfejlettebb dinamikus nyomatékvektoros eljárásait alkalmazták a tervezők, így jöhetett létre a Super-Handling All-Wheel Drive (SH-AWD) rendszer, minden idők legkifinomultabb, legfejlettebb és legintelligensebb szupersportkocsikba szánt hajtáslánca.
A NSX szíve egy vadonatúj, középre helyezett, 75 fokos hengerszögű, DOHC-vezérlésű, V6-os, ikerturbós, benzines motor, amihez kilencfokozatú automatikus váltót kapcsoltak a mérnökök. Részletmegoldásai egyenesen a motorsportból érkeztek, így például a kompakt szelepvezérlés és az – alacsony súlypont miatt oly’ fontos - szárazkarteres kenési rendszer is. A kilencfokozatú erőátvitel villámgyorsan kapcsol, a visszaváltásoknál pedig az ideális fordulatszámra pörgeti a motort. A hátsó, közvetlen hajtású villanymotor a váltó és a motor között kapott helyet, alkalmazása a gyorsítást, a lassítást és a váltást is hatékonyabbá teszi. Az első kerekeket különálló, független teljesítményleadású elektromotorok hajtják, melyek azonnal, késlekedés nélkül bekapcsolódnak a hajtásba, ha a biztos úttartás úgy kívánja. A bal és jobb oldal közötti erőelosztást intelligens vezérlőegység szabályozza az aktuális viszonyoknak megfelelően.
Az NSX első elektromos motorjai dinamikus nyomatékszabályozással teszik hatékonyabbá a gyorsítást és lassítást, áldásos tevékenységének hála, az NSX azonnal, „nulla másodperc késéssel” reagál a gázadásokra és végtelenül felhasználóbarát. Hogy mindez kiforrott, megbízható formában kerüljön a tulajdonosokhoz, a fejlesztés során számos extrém tesztnek vetették alá a modell, egyebek mellett a híres nürburgringi versenypályán is.
Anno az NSX volt a világ első alumíniumkarosszériás szupersportkocsija, az új generációnál pedig számos új, különleges anyag és innovatív gyártási eljárás mutatkozott be. Maga a kocsitest egy alumíniumból, szupererős acélból és egyéb speciális anyagokból készülő, ultramerev, különleges hegesztési technikával összeillesztett belső keretre épül, ehhez kapcsolódik a szénszálas padlólemez.
A világon elsőként alkalmazott öntési metódus szabadabb alakformálást és rugalmasabb gyártási folyamatot tett lehetővé, amellett persze, hogy még erősebb és nagyobb szakítószilárdságú anyagok felhasználása is megoldhatóvá vált. További fontos információ, hogy a kocsitest takarólemezeit alumínium és kompozit anyagok (SMC) kombinációjából állítja elő a gyártó, így ezeket is rendkívül alacsony súly és nagy teherbírás jellemzi.
A fejlett sportcsomag (Advanced Sports Package) és az átgondolt járműstruktúra (középre helyezett motor, elektromotorok elöl, Sport Hybrid akkumulátorcsomag és teljesítményszabályozó egység) révén az NSX tömegközéppontja alacsonyra és előre került, még gyorsabbá varázsolva a gáz- és kormányreakciókat. A speciális kasztni és építésmód a kategória legalacsonyabb súlypontú szereplőjévé teszi a modellt.
A futómű négy teljesen független, alumíniumból készülő felfüggesztésből áll össze, az autó kiemelkedő teljesítményét 245/35Z R19 (elöl) és 295/30Z R20 (hátul) méretű, nagy teljesítményű ContiSportContact™ abroncsok továbbítják az aszfaltra, az alumíniumötvözetből gyártott kerekek mérete 19x8,5, illetve 20x11 hüvelyk. Szintén elsőrangú a könnyen kezelhető, lineáris erőleadású a fékrendszer is, amelyet hatdugattyús első és négydugattyús hátsó féknyergek, illetve karbon-kerámia féktárcsák alkotnak.
A Sport Hybrid Super-Handling All Wheel Drive (Sport Hybrid SH-AWD), magyarul szuperkezességet biztosító összkerékhajtási rendszer minimálisra csökkenti az NSX reakcióidejét, ezáltal az autó azonnal válaszol a kormánymozdulatokra, valamint a fék- és a gázpedál lenyomására. Dinamikus mivoltát az Agilis Vezetési Segédlet (Agile Handling Assist - AHA) fokozza, ami úgy szabályozza a fékerőt, hogy az NSX minél fordulékonyabb és stabilabb legyen.
A tekerőgombos Integrált Dinamikai Rendszer (Integrated Dynamic System) Quiet, Sport, Sport+ és Track üzemmódokat ismer, és annak megfelelően szabályozza a motor, a váltó és a futómű működését, valamint a motor hangját (!), hogy a pilóta melyiket választja. Ha a Quiet mellett dönt, kis sebességnél és távolságnál csupán az elektromotorok dolgoznak, Dynamicnál az autó reakciói gyorsabb válnak, majd a Sport és Sport+ állásnál még rövidebb lesz a reagálási idő. A sort a Track menüpont zárja, ezt választva a végsőkig kiaknázható az NSX teljesítménye.
Ráadásként az NSX ún. Launch módban is használható, ilyenkor a teljes hajtáslánc (az Otto-motor és a három elektromotor) készenlétben áll, s amint a pilóta rálép a gázra, azonnal megindul a vehemens gyorsulás.
Az NSX gyártása a Performance Manufacturing Center (PMC) üzemben zajlik majd az ohiói Marysville-ben. Ez a komplexum száz magasan képzett munkatársat foglalkoztat, rájuk hárul a karosszéria felépítése, a festés és a végső összeszerelés is. Az autóhoz helyben készült és máshol gyártott alkatrészeket egyaránt felhasználnak.
A gyártási folyamat a kézimunka és a legmodernebb technológia tökéletes ötvözete, a járműipari folyamatok egy teljesen új megközelítése. Azzal, hogy a karosszéria házon belül készül, a legmagasabb minőségi szint érhető el, méghozzá az erősségre, a pontosságra, az összeszerelésre és a fényezésre vonatkozóan is.
Az alkalmazottak a legújabb technikákat alkalmazzák a kézzel végzett munkák tökéletesítésére, ennek köszönhető a világszintű minőség.
Az Acura luxusautók széles választékát kínálja, amerikai márkakereskedéseinek száma eléri a 270-et. A modellpalettán öt feltűnő típus szerepel: az RLX a márka zászlóshajója, a teljesítményorientált TLX és a kiegyensúlyozott ILX a luxusszedánok piacán képviseli a márkát, az ötszemélyes RDX és a hétszemélyes MDX pedig a luxusfelszereltségű szabadidő-autók mezőnyének kiemelkedő alakja. Utóbbi képességeiről sokat elárul, hogy minden idők legnagyobb példányszámban eladott három üléssoros SUV-ja.
Az Acura modellválasztéka immáron harmadik éve szerepel az Edmunds.com luxusautók ötéves értékállóságát rangsoroló listájának első helyén. Az Egyesült Államokban eladott Acurák kilencven százaléka az országhatárokon belül készül, akárcsak a gyártáshoz szükséges alkatrészek komoly hányada.
(mm) | Új NSX | NSX Concept 2013 | Különbség | NSX 2005 | Különbség |
Hosszúság | 4470 | 4390 | +80> | 4425 | +45 |
Szélesség | 1940 | 1915 | +25 | 1810 | +130 |
Magasság | 1215 | 1200 | +15 | 1170 | +45 |
Tengelytáv | 2630 | 2610 | +20 | 2350 | +280 |
Első nyomtáv | 1655 | 1510 | +145 | ||
Hátsó nyomtáv | 1615 | 1540 | +75 |