Akárcsak minden évben, idén is Mondial de l’Automobile, magyarul az Autók Világa néven rendezik meg a Párizsi Autókiállítást, ahol a legjelentősebb járműipari szereplők mutatják be újdonságaikat. A Honda többek között az új Civic Type R prototípusát hozza el a francia fővárosba, egyúttal újabb érdekes adatokat tett közzé – az Európában várhatóan jövőre debütáló – sportos ötajtósra vonatkozóan. Ezek szerint az új Civic Type R minden idők legextrémebb Type R-jeként lép színre, s érkezésével teljesen új, teljesítményorientált korszak kezdődik a Honda történetében.
A különleges modell mozgatását az Earth Dreams Technology motorcsalád tagjaként bemutatkozó 2.0 i-VTEC motorra bízták a Honda mérnökei, mely több mint 280 lóerővel ruházza fel a minden elődjénél vadabb Type R-t. Fejlett műszaki alapjainak köszönhetően olyan nagynevű felmenőknél is hatékonyabb, mint az Integra, az Accord vagy az NSX Type R változata, s persze a korábbi Civic Type R-eket is felülmúlja.
Az új erőforrás úgy nyújt kiemelkedő teljesítményt, hogy közben az Euro 6-os környezetvédelmi normáknak is megfelel. A korábban alkalmazott szívómotor helyett az új Type R-ben turbófeltöltéses hajtómű dolgozik, soha nem tapasztalt erőt biztosítva az alsó fordulatszám-tartományban. Mindehhez a Honda VTEC szelepvezérlése társul, így a felső régióban is megdöbbentően húz az újonc, pont azt a szenzációs vezetési élményt nyújtva, amit a Type R tulajdonosok annyira kedvelnek a típusban.
Suehiro Hasshi, a Civic Type R tervezéséért felelős gárda vezetője elmondta: - A Honda eddig négy Type R modellel örvendeztette meg az autózás szerelmeseit, ezek a Civic-re, az Integrára, az Accordra és az az NSX-re épültek. Az új Honda Civic Type R-ben használt motor egészen más szinten áll, nyers erejének, brutális forgatónyomatékának és villámgyors gázreakcióinak köszönhetően minden múltbéli Type R-t maga mögé utasít – tette hozzá a Honda kutatási és fejlesztési részlegén dolgozó szakember.
Suehiro Hasshi hangsúlyozta, hogy az új Civic Type R nem csak modernebb motort jelent, hanem az autó minden egyes porcikáját továbbfejlesztették. Ezek az innovatív megoldások igazán könnyen és élvezetesen vezethetővé teszik, így méltán viselheti a vörös Honda-logót.
Újdonság például a Honda „+R” gombja, amelyet a kormánykerék mellett helyeztek el a mérnökök, s arra szolgál, hogy még inkább hegyessé tegye a Civic Type R viselkedését. Amennyiben a pilóta megnyomja, a gázreakciók gyorsabbá válnak, a teljesítményleadás még agresszívebb lesz, és minden egyéb beállítás is a sportos használathoz igazodik, így közvetlenebb kormányzás és – a négypontos Adaptív Lengéscsillapító Rendszer (Adaptive Damper System) révén - feszesebbre hangolt futómű segíti a kanyarvadászatot.
Hasshi úr elmagyarázta: - alapesetben a Civic Type R egy rendkívül agilis, hétköznapokon is élvezetesen vezethető sportkocsi, lehengerlő gyorsulással. Erre tesz rá egy lapáttal a „+R”üzemmód, ami még dinamikusabbá, illetve atletikusabbá teszi az autót, a vezetőt pedig csodálatos vezetési élménnyel ajándékozza meg. Nem véletlen, hogy óriási a különbség a működést illetően, hiszen a „+R” elsősorban a pályahasználatot támogatja, s kifejezetten azon megszállottaknak programoztuk, akik szeretik a maximumot kihozni autójukból – osztotta meg Hasshi.
A Steer Axis névre keresztelt futóműrendszer szintén kiváló példa a Honda által kidolgozott jövőbe mutató műszaki megoldásokra. Működésének lényege, hogy az első kerekeknél két segédfüggőcsapszeg segít kiküszöbölni a hajtási befolyást, ezáltal a kétliteres, turbófeltöltéses i-VTEC motor a lehető leghatékonyabban adhatja le erejét, a pilóta pedig a végsőkig kiaknázhatja a Civic Type R kiemelkedő teljesítményét.
Ráadásként négypontos Adaptív Lengéscsillapító Rendszer (Adaptive Damper System) került a Civic Type R alá, melynek vezérlőegysége mindig az útviszonyoknak megfelelően változtatja a felfüggesztések feszességét. Az áthangoláshoz mindössze egy ezredmásodpercre van szüksége az elektronikának, így a Civic Type R vezetője csupán annyit vesz észre, hogy rossz minőségű úton is kiváló a menetkomfort, forszírozott tempónál pedig elképesztően stabil és precízen kormányozható az autó.
Akárcsak az elődmodellek, az új Civic Type R is hatfokozatú, manuális váltóval kerül a szalonokba, de a fejlesztőgárda tovább finomította az egységet, hogy még élvezetesebb legyen a vezetési élmény.
- A manuális váltó lehetőséget ad a sofőrnek, hogy tetszőlegesen választhasson a fokozatot közül, például a kanyarok előtt ötösből visszakapcsolhat hármasba. Ez azért fontos, mert a Civic Type R tervezésénél arra törekedtünk, hogy a pilóta soha ne érezze magát korlátozva, s mindenről maga dönthessen – árulta el Hasshi.
Mindehhez hozzátartozik, hogy a vadonatúj Civic Type R-t az európai vásárlók, illetve autóvezetők igényeihez igazították a mérnökök. Gyártása is az öreg kontinensen, egészen pontosan az Egyesült Királyságban, a Honda swindoni üzemegységében zajlik majd. Forgalmazása 2015-ben kezdődik.
Hogy megismerhesse a Honda Civic Type R tanulmányautót, kérjük, látogasson el a Párizsi Autószalon hármas pavilonjában található Honda-standra. Ez a kiállítói terület ad otthont a Honda sajtótájékoztatójának is, mely 2014. október 2-án, csütörtökön, 16 óra 45 perckor veszi kezdetét.
1992 – Az NSX Type R első generációja (csak a japán piacon forgalmazták)
Ezzel a modellel kezdődött a Type R-ek története. A Honda olyan járművet szeretett volna létrehozni, ami egyedülálló vezetési élményt nyújt, s úgy megy, mint egy versenyautó. Ez lett a legendás NSX Type R, ami megjelenésében is a Formula 1-es gépeket idézi. Különleges mivoltát fokozta, hogy elsőként kapta meg a vörös Honda-logót és a Championship White fényezést.
Engine: 3.0L Six-cylinder DOHC VTEC
Maximum Output: 280PS / 7,300 rpm
Maximum Torque: 30.0kg • m / 5,400 rpm
1995 First Generation Integra Type R (Available in Japan only)
Engine: 1.8L Four-cylinder DOHC VTEC
Maximum Output: 200PS / 8,000 rpm
Maximum Torque: 18.5kg • m / 7,500 rpm
1997 First Generation Civic Type R (Available in Japan only)
Engine: 1.6L Four-cylinder DOHC VTEC
Maximum Output: 185PS / 8,200 rpm
Maximum Torque: 16.3kg • m / 7,500 rpm
1998 Integra Type R (Available in Europe and U.S. This was the first Type R model introduced in Europe)
Engine: 1.8L Four-cylinder DOHC VTEC
Maximum Output: 190PS / 8,000 rpm
Maximum Torque: 178 N • m / 7,300 rpm
1999 Accord Type R (Available in Europe only)
Engine: 2.2L Four-cylinder DOHC i-VTEC
Maximum Output: 212PS / 7,200 rpm
Maximum Torque: 215N • m / 6,700 rpm
2001 Second Generation Integra Type R (Available in Japan only)
Engine: 2.0L Four-cylinder DOHC i-VTEC
Maximum Output: 162kW [220PS] / 8,000 rpm
Maximum Torque: 206N • m [21.0kg • m] / 7,000 rpm
2001 Second Generation Civic Type R (First Civic Type R available in Europe)
Engine: 2.0L Four-cylinder DOHC i-VTEC
Maximum Output: 162kW [220PS] / 8,000 rpm
Maximum Torque: 206N • m [21.0kg • m] / 7,000 rpm
European version:
Engine: 2.0L Four-cylinder DOHC i-VTEC
Maximum Output: 200PS / 7,400 rpm
Maximum Torque: 196N • m / 5,900 rpm
2002 Second Generation NSX Type R (Available in Japan only)
Engine: 3.2L 6 cylinder DOHC VTEC
Maximum Output: 206kW [280PS] / 7,300 rpm
Maximum Torque: 304N • m [31.0kg • m] / 5,300 rpm
2007 Third Generation Civic Type R
Maximum Output: 165kW [225PS] / 8,000 rpm
Maximum Torque: 215N • m [21.9kg • m] / 6,100 rpm
2007 Third Generation Civic Type R (European Version)
Engine: 2.0L Four-cylinder DOHC i-VTEC
Maximum Output: 148kW [201PS] / 7,800 rpm
Maximum Torque: 193N • m /5,600 rpm