Öt év után megérkezett a világ leginkább várt hot hatch sportkocsija, a vadonatúj Honda Civic Type R. A közúti versenyautóként aposztrofált új generáció különleges képességeiből fakadóan új mércét állít fel a nagy teljesítményű, elsőkerék-hajtású hot hatch-ek szegmensében.
A Type R család egyedülálló népszerűségre tett szert az elmúlt évtizedekben, tagjai egytől-egyig kultuszmodellé nőtték ki magukat világszerte. Ezért aztán hatalmas várakozás előzte meg az új változat bemutatkozását, s egyértelmű volt a rajongók követelése: valami igazán különlegeset szerettek volna. Nos, a Honda új 2.0 VTEC TURBO erőforrása minden képzeletet felmúl, miként a fénydiódás lámpatestekkel ütősebbé tett, agresszív karosszéria és a világon elsőként alkalmazott futómű-konstrukció is áttörést jelent. A fejlesztések eredményeként a Civic Type R a világ egyik legélvezetesebb sportkocsija lett, méghozzá kategóriától függetlenül...
Az új, 2015-ös Civic Type R-t a piros Honda-embléma 22 éves történetének legextrémebb és leggyorsabb motorja hajtja, érkezésével kétségtelenül új szakaszba lépett a Honda.
A Civic Type R mozgatásáról vadonatúj, kétliteres, közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltéses VTEC TURBO motor gondoskodik. A benzines erőforrás teljesítmény és forgatónyomaték terén egyaránt kategóriaelső a sportos, elsőkerék-hajtású ötajtósok (hot-hatch) mezőnyében, csúcsteljesítménye 310 lóerő* (6500 f./percnél), legnagyobb nyomatéka pedig 400 Nm (2500 f./percnél). Ezek az értékek a korábbi Honda Type R modellekét is meghaladják.
A motor képességeiről sokat elárul, hogy a fordulatszámmérő piros tartománya hétezertől indul, ugyanakkor az alsó tartományban is rendkívüli forgatónyomaték áll a pilóta rendelkezésére. Ez utóbbi a Honda vadonatúj, fejlett turbójának és kiforrott VTEC szelepvezérlésének köszönhető, melyet az Earth Dreams Technology filozófia jegyében fejlesztettek a mérnökök.
A Civic Type R páratlan menetteljesítményekre lehet. A 100 km/órás sebesség eléréséhez mindössze 5,7 másodpercre* van szüksége álló helyzetből, 270 km/órás* végsebessége pedig a kategória legjobbja.
Az új motorhoz precízen és gyorsan kapcsolható, hatfokozatú manuális váltó társul, közvetlen, biztos kapcsolatot teremtve a hajtómű és az első kerekek között.
A stílusbéli változások igazán egyedivé tették a Civic Type R-t. Agresszív, céltudatos megjelenését annak köszönheti, hogy minden egyes vonalat a minimális légellenállás és a maximális teljesítmény jegyében rajzoltak meg a formatervezők. A speciális aerodinamikai megoldások révén jelentős leszorítóerő keletkezik, ezáltal stabilabb az autó nagy sebességnél.
A hatékony karosszéria megalkotásához rengeteg analízisre és tesztre volt szükség, ezeket a Honda Racing - szélcsatornával felszerelt - sakurai laboratóriumában végezték el a mérnökök, csak úgy, mint a Honda Formula 1-es versenyautójának motorfejlesztési munkálatait.
A fáradhatatlan fejlesztőcsapat számítógép-alapú CFD-modellezéssel tervezte meg a kocsitestet, majd intenzív tesztelésbe kezdett, melynek során nem csak közúton, hanem a suzukai Formula 1-es pályán, a Nürburgring Nordschleifén és a vállalat takasui tesztközpontjában is számtalanszor próbára tették a modellt.
A rendkívüli tempó speciális technikai megoldásokkal vált elérhetővé, ilyen például a teljesen sík borítás a kocsi alján, ami a hátsó diffúzorral együttműködve úgy szabályozza a levegő áramlását, hogy optimális legyen a leszorítóerő, és a Civic Type R szinte hozzá tapadjon az úthoz.
A hátsó szárny a Type R Conceptről származik, de nem teljesen azonos, mert a tanulmánymodell bemutatkozása óta továbbfejlesztették a Honda szakemberei. Magasságát, formáját és dőlésszögét egyaránt annak figyelembe vételével határozták meg, hogy optimális legyen a leszorítóerő, viszont a légellenállás ne növekedjen számottevően. Ez még biztosabb úttartást tesz lehetővé, különösképpen a nagy sebességgel vett kanyarokban.
A széles első koptató és a két mélyre húzott küszöbszpoiler szintén közrejátszik a levegő szabályozott áramlásában, alkalmazásukkal például tovább mérséklődött a felhajtóerő. Komoly feladat hárul az első lökhárítóra is, melyet úgy formáltak, hogy csökkentse az első kerekek körülötti turbulenciát. Ez szintén a felhajtóerő csökkentését szolgálja, még stabilabbá téve az autót.
A Honda mérnökei nagy hangsúlyt fektettek a motor hőháztartásának szabályozására is, és olyan külső módosításokat hajtottak végre a karosszérián, amelyek segítenek a levegőcserében. Megnövelték például az alsó és felső légbeömlőket, így nagyobb levegőmennyiség jut a hűtőre és a motortérbe. A légáramlat a kiszélesített sárvédőkön elhelyezett nyílásokon át távozik a motortérből, majd a kilépőélek vezetik tovább, még hatékonyabb hűtést és levegőzést biztosítva a nagy teljesítményű erőforrásnak.
Akárcsak a hajtáslánc, a kerékgarnitúra is a legmagasabb színvonalat képviseli. A hatalmas kerékjáratokat alacsony súlyú, nagy merevségű, 19 colos könnyűfém felnik, illetve 235/35 R19 méretű abroncsok töltik be. Utóbbiakat kifejezetten a Civic Type R-hez fejlesztették a mérnökök.
Egyedi a fék is, a Brembo ugyanis ehhez a modellhez kísérletezte ki a nagy teljesítményű rendszert. Ennek részeként 350 milliméter átmérőjű, négydugattyús féknyergekkel társított, furatokkal ellátott tárcsák kerültek előre.
A Type R öt feltűnő színben lesz megrendelhető, melyek egytől-egyig tökéletesen passzolnak a Type R formavilágához. A Championship White, azaz „bajnokfehér” a korábbi Type R modelleknél is sikeres volt, és komoly népszerűségre tarthat számot a Crystal Black (gyöngyház), a Polished Metal (metál), a Brilliant Sporty Blue (metál) és a Milano Red is.
Esztétikai és gyakorlati szempontból egyaránt a maximumot gyújtja a Civic Type R sportos kabinja. Miként a korábbi Type R modelleknél, itt is alumíniumötvözetből esztergált váltógombot alkalmaztak a mérnökök. A magas támlájú sportülések szarvasbőr hatású fekete kárpitot kaptak, dupla, piros öltésekkel összevarrva. Formájukból fakadóan maximális oldaltartást biztosítanak a vezetőnek és az első utasnak, így a forszírozott kanyarokban sem dülöngél a felsőtest.
Fűszerezésként a bőrborítású kormánykeréken és a fekete váltószoknyán is visszaköszön a piros varrás, a tetőkárpit pedig fekete szövetből készül, még sportosabb hangulatot kölcsönözve az utastérnek.
Ilyen rendkívüli teljesítményt nem könnyű veszteség nélkül az aszfaltra vinni, ezért a Honda mérnökei számos olyan speciális műszaki megoldást dolgoztak ki, amely könnyen kezelhetővé és hatékonnyá teszi a Civic Type R-t.
Kitűnő példa erre a Type R-hez fejlesztett, négypontos Adaptív Lengéscsillapító Rendszer, ami mindig az aktuális viszonyokhoz igazítja a felfüggesztések viselkedését, így erőteljes gyorsításnál és lassításnál, valamint a kanyarokban is sokkal stabilabb az autó, amellett, hogy a karosszériadőlés is jelentősen kisebb. További előnye, hogy még kifinomultabbá teszi a menetkomfortot, így a hétköznapokon, illetve rossz minőségű útburkolaton is kényelmes a Civic Type R.
A fejlett, két függőcsapszeges első felfüggesztés esetében ötven százalékkal alacsonyabb a hajtási befolyás, mint a hagyományos Civic-nél, ezáltal stabilabb az autó nagy sebességnél, valamint kiszámíthatóbb és precízebben irányítható csúszáshatáron. Hátul H alakú torziós rúd adja a futómű alapját, melyet préselt csövekből állítottak össze a mérnökök a Type R-hez. Ez 180 százalékkal növeli a hátsó traktus merevségét, még stabilabbá téve a modellt a nagy tempójú íveken.
Ezeket a rendszereket a dupla-fogaskerekes elektronikus szervokormány (Dual Pinion Electric Power Steering) egészíti ki, precíz, közvetlen kormányzással és villámgyors kormányreakciókkal segítve a Type R vezetőjét.
Ugyancsak a Civic Type R-ben debütál az ún. +R üzemmód-kapcsoló, amivel közvetlenebbé tehető a futómű viselkedése, a hajtáslánc elemeinek reakcióideje pedig tovább fokozható. Ezzel még intenzívebbé válik a vezetési élmény, különösképpen versenypályán, aminek biztosan nagyon örülnek majd a nyers, vérbeli sportkocsik szerelmesei.
Ha a pilóta aktiválja +R üzemmódot, a motor reakcióideje rövidebb lesz, míg a nyomatékleadás agresszívebbé, teljesítményorientáltabbá válik. Emellett csökken a szervokormány rásegítésének mértéke, tehát a Civic Type R gyorsabban reagál a vezető mozdulataira. Amennyiben a +R üzemmód mellett dönt a sofőr, az új, négypontos Adaptív Lengéscsillapító Rendszer System is igazodik, és 30 százalékkal feszesebb beállítással járul hozzá a forszírozott tempóhoz. Mindez összességében még keményebbé és agilisabbá teszi a modellt, olyan élményt nyújtva, amire csak egy - utcai - versenyautó képes!
A Civic Type R vásárlói a vadonatúj GT csomagot is megrendelhetik autójukhoz.
A GT csomag nem csak belső értékeket hordoz, hanem a látványosabb, karakteresebb megjelenéshez is hozzájárul, hiszen az összeállítás részeként piros betétek kerülnek az első és hátsó diffúzorokra. Persze ez csak sejtelmes utalás, a lényeg a karosszériaelemek alatt rejlik…
Hogy a vezetőnek még könnyebb dolga legyen, a GT pakkba olyan ínyencségeket válogattak össze a Honda mérnökei, mint az első és hátsó parkolóradar, az alkonyérzékelős fényszóró, az automatikus ablaktörlő, az elektromos mozgatású külső tükör vagy a Garmin navigációval kiegészített Honda Connect szórakoztatóelektronikai és információs rendszer, melyhez öt éven át ingyen tölthetők le a térképfrissítések. A tervezők nem feledkeztek meg a zenerajongókról sem, őket nyolchangszórós, 320 W teljesítményű, CD-lejátszós, prémium minőségű hifivel kényezteti a GT csomag.
Az utasok kellemes közérzetéről kétzónás, klímaszabályozós, automatikus légkondicionáló, valamint kellemes, vörös színű hangulatvilágítás gondoskodik.
A GT csomag részeként a Honda által fejlesztett, radartechnikán alapuló Fejlett Vezetéstámogató Rendszer is szerephez jut a modellben. Ez többek között Frontális Ütközésre Figyelmeztető Rendszert, Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszert, Közúti Jelzőtábla Felismerő Rendszert, Kitolatást Segítő Rendszert, Holttérfigyelő Rendszert és Automatikus Távolsági Fényszórókat foglal magában, s minden helyzetben kiemelkedő menetbiztonságot garantál.
A Honda által fejlesztett Aktív Városi Fékrendszer alapáron jár a Civic Type R-hez.
* A Honda belső mérései alapján.